Skip to content

June 14, 2010

2

GET: Motorvei på skranglete sykkelstier?

Get.no-Get_1276531605632-300x147
Siden jeg flyttet til Grünerløkka for snart tre år siden, har jeg vært bredbånds- og kabel-TV-kunde hos GET. Og la meg ta det positive først: GET sin HD PVR dekoder leverer sylskarpe bilder, et godt kanalutvalg og fantastiske opptaksmuligher. Et fantastisk produkt som tydeligvis er utviklet av folk som vet å sette kundens opplevelse i sentrum.

Når det gjelder deres leveranse av bredbånd, er historien dessverre en ganske annen. Deres statusmelding lagt ut på nettsidene deres sier det meste:

Enkelte kunder i dette området kan oppleve redusert kapasitet på tjenesten Bredbånd i perioder med stor pågang. Dette kan oppleves som tregere hastighet. Get jobber kontinuerlig med å utbedre og bygge ut nettet, slik at du som kunde vil kunne bruke Internett på en enda mer optimal måte. Denne utbedringen vil være ferdig i nærmeste fremtid, men til dette arbeidet er ferdig, vil enkelte av våre kunder kunne oppleve tjenesten som noe ustabil. Get beklager de ulemper dette kan medføre våre kunder.

Det hadde forsåvidt vært greit om dette hadde vært over en kort periode, men meldingen ble første gang lagt ut 03.03.2010 (!). Slutt-datoene har stadig endret seg, før de nå har gitt opp og tatt datoen for når dette skal være utbedret helt bort. Jeg er litt usikker på hva GET legger i “kan oppleves som tregere hastighet”, men dette er mine erfaringer:

  • Å streame f.eks. TV2 Zumo eller andre livesendinger (f.eks. Tippeligaen) er helt umulig
  • 70-80% av forsøkene på å se på Youtube feiler
  • Twitter (Tweetdeck) oppdateres sjeldent eller aldri
  • Å synkronisere Exchange-mail via VPN fungerer så og si aldri

Dette har gjort at jeg har måttet gå til innkjøp av ekstra mobilt bredbånd som “backup” hjemme for å i det heletatt kunne bruke nett hjemme på ettermiddags-/kveldstid.

Så, hva gjør man når man er misfornøyd med en tjeneste som dette? Jo, man henvender seg til kundeservice. GET skryter atpåtil av at de nylig har fått bedre kundeservicehåndtering. Epost ble besvart etter 11 dager, der jeg fikk løfte om å få kreditert regninger for foregående måneder med problemer, og at jeg skulle få halv pris på bredbåndet de neste månedene dersom problemet vedvarer. Vel og bra, men jeg venter fortsatt på kreditnotaer på dette. Ny epost sendt til GET den 08. juni er fortsatt ikke besvart pr idag, 14. juni, til tross for gjentatte purringer.

Men så til mitt lille hjertesukk: For noen dager dumpet det ned en flyer på trappen min, som fortalte at GET skrur opp hastigheten sin med opptil 60% fra 1. juli. Det er helt åpenbart at GET har oversolgt bredbånd med høy hastighet på Grünerløkka, og eksisterende kunder blir skadelidende for dette. Mon tro om de spekulerer i dette, siden konkurransen om å levere bredbånd i Oslo i bestefall er svært begrenset som følge av at Canal Digital og GET har delt byen mellom seg?

Jeg som eksisterende kunde hadde hvertfall satt stor pris på om GET kunne ta seg bryet å levere et bredbånd som fungerer før de, på nytt, overselger kapasitet og trolig kommer til å henge etter med utbygging av infrastrukturen sin også i fremtiden. En skranglete sykkelsti blir ikke en firefelts motorvei bare fordi man setter opp fartsgrensen.

 
Read more from Nonsense
  • Kjetil

    Er det allment kjent at GET og Canal Digital deler Oslo mellom seg? Hvis ikke burde det være en sak for både media og konkurransemyndigheter. Uansett burde det vel vært stoppet.

  • Christopher Eikanger Andersen

    Tja, det er hvertfall ganske kjent at du enten kan få GET eller Canal digital de fleste steder i Oslo, i så måte er konkurransen på bredbånd og TV gjennom kabel svært begrenset.

    Det er lett å se for seg at disse to aktørene ikke har store incentiver for å åpne nettene sine for hverandre for å øke prispress o.l. Man kan vel også argumentere mot at de møter konkurranse i andre kanaler, som internett via mobilt bredbånd, ADSL o.l, men å åpne infrastrukturen (slik Telenor og Netcom er påtvunget å gjøre på mobil infrastruktur) ville nok bidratt til å bedre konkurransen og dermed også tjenestene.